Böjtölős diéta. Kapcsolódó cikkek

Kalóriaszámolgatás vagy időszakos böjt? Előnyök és hátrányok - Dívány

Fenyvesi Zsófia A gyerek nem akar táborba menni, annyira fél a koronavírustól: ez a nyár más lesz, mint a többi Ideális diéta nem létezik.

Böjt, időszakos böjt, (intermittent fasting/IF) – valóban fogyaszt?

Van, akinek az adagok csökkentése, másoknak a koplalás jön be igazán. Mégis, melyik stratégia a működőképesebb?

böjtölős diéta

Alapvetően kétféle fogyókúrás stratégia létezik — írja a Discover. Az első, népszerűbb változat a kalóriák megvonását, csökkentését preferálja, vagyis előírja, hogy milyen ételeket és mekkora adagokban ehetsz.

Elküldöm Az intermittent fasting a csoda diéta és a tudomány oldala Ha a keresőnkbe beírjuk, hogy intermittent fasting diétatöbb száz találatot jegyzünk. Különböző weboldalak elég nagy felhajtást csapnak a diéta körül, hiszen garantált fogyást ígér és szélsőségesebb esetekben bizonyosságot ad afelől, hogy kézben tartható a szív és érrendszeri betegség, az alvászavar, a kettes típusú cukorbetegség és még az öregedési folyamatokat is lassíthatjuk. Azonban a vizsgálatok és kutatások hiánya miatt, ezek az állítások abszolút nem tekinthetők relevánsnak. A diétára irányuló kutatások is olyan tanulmányokból erednek, ahol a vizsgált csoport kis egyedszámú, vagy állatokon végzett méréseken alapul, illetve rendkívül rövid időperiódus állt rendelkezésre a felmérések lebonyolítása során. Így ezek eredményei nem tekinthetőek biztosnak, illetve mérvadónak, ezáltal nem ültethető biztonságosan gyakorlatba, alkalmassá téve a diétát széles körben történő böjtölős diéta.

Az úgynevezett böjtölős diéták ellenben nem azt szabják meg, hogy mit és mennyit egyél, hanem azt, hogy mikor. De vajon melyik a hatásosabb és melyik az egészségesebb?

böjtölős diéta

Könnyebb, ha nem mindennap koplalsz A kalóriamegvonás bizonyítottan sikeres módja a fogyásnak, de szigorú lemondásokkal jár — pontosan követni kell egy tervet, és ügyelni rá, hogy sohasem együnk mást vagy többet az előírtnál. Ez pedig nem mindig könnyű.

böjtölős diéta

Bizonyítotthogy minél többféle ételt vonunk meg magunktól, annál nehezebb betartani az előírásokat, és annál több kilót szedünk vissza, miután a diéta végeztével visszaállunk a szokásos étrendünkre. Sokan egyszerűen belebetegszenek abba, hogy folyamatosan árgus szemmel kell figyelniük minden egyes falatot — mondja Krista Varady, az Illinoisi Egyetem dietetikusa, aki doktori disszertációjában a kalóriamegvonásos fogyókúrákat vizsgálta.

Keresés a blogban

A szakember a kudarcokat látva kezdte el vizsgálni az időszakos böjtölésnek nevezett diétafajtákat, amelyekben nem a kalóriák számára kell ügyelni, hanem arra, hogy mikor veszünk magunkhoz táplálékot. Melyik diéta a legjobb?

böjtölős diéta

Ez a módszer könnyebben tartható — állítja a professzor —, hiszen nem folyamatosan kell megvonni magunktól az ételt, elég csupán minden második napon ügyelni böjtölős diéta kalóriákra. A kísérletben részt vevők a böjtölős diéta a szokásos energiabevitelük negyedét fogyasztották csak, míg a rákövetkező napon a százalékát.

Intermittent fasting diéta, avagy az irányított böjtölés

Egy kontrollcsoport ezzel párhuzamosan állandó kalóriamegvonásos étrenden élt. A kísérlet végén a két csoport tagjainak nagyjából ugyanannyit sikerült fogyniuk, és ugyanolyan arányban voltak képesek a kísérlet végéig kitartani a diétájuk mellett.

Időszakos böjt — Intermittent fasting IF Manapság van a böjtnek egy nagyon divatos formája. Ez az időszakos böjt, amelynek több típusát is ajánlják. Nem olyan extrém, mint akár egy több napos léböjtkúra.

A kétféle módszer tehát egyaránt hatásosnak bizonyult. Ennek lényege, hogy 8 órán keresztül általában délelőttől délutánig bármilyen táplálékot lehet enni, az azt követő 16 órában viszont amibe általában az éjszakai alvás is beletartozik koplalni kell.

A szakember úgy találta, hogy az efféle módszerek eredményes fogyáshoz vezetnek, csökkentik a vérnyomás- és koleszterinszintet, és jobb alvást is garantálnak. Egy idő után a szervezet rááll egy ritmusra, előre tudja, hogy mikor jön az evés, illetve a koplalás ideje, ezért nem esik nehezére betartani az időszabályokat.

Ezért fontos, hogy ha időszakos böjtöléssel próbálkozunk, böjtölős diéta alakítsunk ki egy pontos rutint, és sohase térjünk el tőle. Érdemes a nyolcórás étkezési ablakot a nap közepére tenni, de lefekvés előtt minimum két órával mindenképp érjen véget.

Kalóriaszámolgatás vagy időszakos böjt? Előnyök és hátrányok

Fontos, hogy a koplalásos időszakban mindig elegendő folyadékot igyunk, így pótoljuk az ételekből származó folyadékbevitel hiányát, ezzel megakadályozzuk a fejfájást, illetve más kellemetlen tüneteket. Nyugodtan kísérletezz, és dolgozz ki egy neked k diéta stratégiát.

Varady szerint mindhárom módszer — a kalóriamegvonás, a váltott napos böjt és a nap két részre osztása — ugyanúgy hatásos lehet. Mindenkinél más módszer válik be, ezért érdemes azzal próbálkoznod, mely számodra a legideálisabbnak és legbetarthatóbbnak bizonyul.

További a témáról